mandag 9. mars 2015

Madrasstrekk i fuskepels til kontinentalseng.

Jeg hadde en pus...
som elsket sengen min. Han elsket å ligge i den,
og sove i timevis. Han elsket å ligge på armen min, halveis under dynen, mens jeg sov og fnyste litt av kattehårene som kilte under nesen. Men mest av alt, elsket pusen min å kvesse klørne på sengens sidevegger. Når man har en relativt dyr kontinentalseng som man har tenkt å ha i veldig mange år, fordi den er fantatsik å sove i.... så er det ikke særlig moro at pus river ut tråder... Neida han fikk ikke lov, men når pus snek seg avsted midt på natten for å kvesse og klore... Ah... da var det gjort i en-to-fei. I tillegg har sengen fått har og skitten medfart av flyttemannskap... enkelte flekker mot rammen går som du ser, ikke bort. Så nå har jeg sydd trekk!  

 Jeg drømte om å kle den med ekte pels... av et eller annet slag. Det hadde vært råkult. Vel det må bli en annen gang, for akkurat nå syntes jeg ikke jeg kunne ta meg råd til slikt. Det blir jo tross alt noen meter rundt senga. Nesten 8 meter hvis man skal dra det helt rundt, noe jeg valgte å gjøre. Ikke har jeg tilgang på symaskin som kan sy tykt skinn heller. Så da endte jeg opp med et kompromiss: Fuskepels.

Jeg er ikke egentlig begeistret for slike syntetiske saker, jeg liker "the real thing", og synes det er flott å kunne bruke naturlige varer som skinn. Dette trekket er jo ikke noe som er tenkt å skulle skiftes ut i hytt og vær, men alikelvel, fuskepelsen ble et svært billig alternativ. Silkemykt mot trøtte legger som søker etter tøfler om morgenen var jo også et pluss.

Jeg kom over noen pledd på salg som jeg kjøpte for en billig penge. Sydde de fast til et stykke ubleket lerret som ligger under overmadrassen. Jeg tråkklet sammen de to lagene i pleddene (som var foret) før jeg klipte, slik at lagene ikke skulle forskyve seg. Siden sikksakket jeg og sydde fast kortsidene. Langsidene er sydd sammen i hjørnet med kortsidene, men ikke sydd fast til lerretet under overmadrassen. Der valgte jeg å feste med borrelås, fordi jeg er usikker på hvor stor krymp jeg må regne med når jeg vasker dette. Foret bak har desutten en tendens til å dra seg litt, så derfor ønsket jeg å kunne ha muligheten til å justere dette, slik at pleddsidene henger pent. Jeg måtte rekke opp en stikkningssøm rundt pleddkanten for å få det pent. Så langt, ser det ut til å fungere perfekt og flytter ikke på seg. Det hadde nok gått bra om jeg bare hadde sydd det fast, men slikt vet man jo ikke før man har testet det ut.

 Her ser du altså resultatet. Det ble igrunnen ganske allright syns jeg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar