søndag 15. mars 2015

Kristne apekatter og menighetsplantere

Hvordan kan det bli en åndelig oppvåkning i Norge, når de som muligens (?) er kalt til å være menighetsplantere, feiger ut og følger "matteusprinsippet"? Et bibelsk navn på et sosialt fenomen som handler om at den som har, får mer. Altså at menigheter bli plantet der det finnes 15 fra før... eller 7, 3 eller 20. Antallet spiller ingen rolle, men hvorfor er det så få som planter menigheter der det ikke finnes noen fra før? Ja i Norge? Hvor er de troendes pionerånd? Er den druknet i et innkapslet religiøst system der man tråkker i sporene til andre og slik slipper å brøyte nytt åndelig land?

Jeg skjønner bare ikke hvorfor Gud skal ha behov for å starte så mange menigheter på samme sted? Slik som vi finner både på sør og østlandet. I byer og ja til og med på små steder. Det må da finnes nye steder i Norge som har behov for at noen kommer å forkynner Guds ord? Eller handler det om at mennesker med sterkt behov for kontroll, driver det som kalles menigheter og kirker, men som egentlig bare er religiøse klubber uten annen tilvekst en andre troende som flytter meniget og to nyfrelse på tre år... eller noe i den dur, som sikkert hadde blitt frelst uansett...

Ja jeg vet jeg provoserer enkelte. Jeg snakker her generellt, og neida, om noen følte seg truffet så tenker jeg ikke på en spesifikk menighet, by, mennesker, pastorer, kirke eller anything. Jeg tenker på det jeg har sett, hørt og erfart gjennom flere tiår. Jeg skriver generelt fordi det finnes en god del av dette. Vi kristne har blitt vant til det. Men jeg tror ærlig talt ikke på at det er slik Gud har tenkt det.


Det finnes sikkert unntak. Men når unntakene blir hovedregel, er noe snudd på hodet. Hvor er de nye MODIGE menighetsplanterne som reiser dit Gud har kalt dem? Kanskje er det du som leser dette. I så fall vil jeg sterkt oppmuntre deg til å tro på det Gud bygger i deg, og stole på HAN og gå for all del ikke i fotsporene til andre kristne uten at Gud spesifikk har bedt deg om det. Guds kall for oss er unike. Like unike som han har laget oss. Kristne etterapere og apekatter har vi nok av. Gud kaller pionerer ALLTID. Han har ikke forandret seg de siste 5000 årene.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar