søndag 15. mars 2015

Hva er det med kiropraktikk ...egentlig?

Jeg har i et tidligere i innlegg "Å legge merke til de små tegnene",  skrevet om at jeg har
Spørsmålet som møter deg på venterommet
på Revetal, er vanskelig å svare på, men
utfordrer tanken til strekke seg  litt lengre
enn vanlig. 
funnet veien til "360 kiropraktor" på Revetal, der Michael B. Dibley fra Idiana, USA, er kiropraktor. Jeg antydet i dette innlegget at justeringene ga meg håp om bedring. Vel, nå har jeg gått der noen uker og jeg kommer til å fortsette med det. Jeg merker noe forandring til det bedre, som feks mer energi, men forstår at jeg har et langt lerret å bleke. Tross alt, har jeg slitt med helsen i tilsammen 26 år, uten at fastleger eller spesialister har evnet å tilby meg annet enn medisiner som har økt betennelsestistanden i kroppen, og jeg har blitt verre. Personlig har jeg erfaring med kiropraktikk, men var ikke klar over behovet for vedlikehold og jevnlige justeringer av ryggraden. Michael er flink til å forklare med enkle begrep hvordan ting fungerer. Det gjør faktisk en forskjell...

Michael er et helt vanlig menneske... som det gnistrer av. Energien han legger for dagen er smittsom og det samme er gleden han utstråler. Han snakker norsk-engelsk og minner meg stadig på hvor viktig det er  å ha 'the attitude of gratitude' (å ha en takknemlig holdning) Jeg spurte om lov til å intervjue han og legge det ut på bloggen min. Det var ikke noe problem, og jeg tok med meg håndopptakeren min og fyrte løs. Her er hva som kom ut av det. 

Hva er det med kiropraktikk som virkelig begeistrer deg, og hvorfor valgte du å bli kiropraktor?
Jeg er vokst opp i en kiropraktorfamilie, og min oppvekst var naturlig nok preget av dette. Jeg har levd et "kiropraktisk liv" hele livet. Jeg er aldri vaksinert, men ble justert fra dag en. Da jeg var rundt 13-14 års alderen begynte jeg å legge merke til at mange andre barn var ofte syke, hadde hodepine og stadig vekk hadde fysiske plager, mens vi i vår familie hadde ikke noe av dette. Da begynte jeg å spørre meg hvorfor vi i vår familie hadde bedre helse og hadde mye mer energi enn det andre som ikke gikk til kiropraktor hadde. Slik lærte jeg tidlig at sjefen for hele kroppen, er hjernen og nervesystemet. Og at med kiropraktikk kan ryggraden justeres slik at tilstanden for nervesystemet blir optimalt. (Ved korrigering av subluksasjoner – min anm.) Som kiropraktor blir jeg inspirert hver dag, fordi vi med kiropraktikk oppnår utrolig bra resultater.

Hvem kan kiropraktikk være nyttig for og hvorfor?
Enkel forklaring hører med.
Kiropraktikk er en livsstil. Kvaliteten av ditt liv er direkte avhengig av kvaliteten av ryggraden din. På en måte kan vi si at ryggraden din er «gift med» livskvaliteten din. Dersom du opplever at livet ditt ikke er bra, burde du ha en sjekk på ryggraden din, for det er gjennom nervesystemet du opplever ditt liv. Så enkelt er det. Så kvaliteten av ditt liv, er kvaliteten av ditt nervesystem. Kiropraktikk er for alle! Alle mennesker som har ryggrad! Noen folk har jo ikke ryggrad, hvis du forstår hva jeg mener, men kiropraktikk er egentlig enda mer viktig for dem. Kiropraktikk er for alle! Fra dag en, gjennom hele livet. (Link til skjematisk forklaring av sammenheng mellom ryggrad, nervesystem og kroppens ulike funksjoner finner du HER. )

Når Michael Dibley forklarer med hvorfor kroppen min ikke fungerer som den skal, gir det fullstendig mening.
Hva tror du årsaken kan være til at kiropraktikk ikke er akseptert innenfor tradisjonell medisin, i større grad enn det faktisk er? 
Norge er et lite land med sterk innflytelse av janteloven og mye A4-tenkning. Mennesker som ser på nyhetene og tror på alt som blir sagt der, som vaksinerer sine barn og seg selv uten å tenke to ganger på hva det er de egentlig gjør. I Norge er det kultur for å akseptere alt som kommer fra øvrigheter, uten å sette spørsmål. De som setter spørsmål, kan bli sett på som vanskelige. Ta feks svineinfluensavaksinen. Den var jo en skandale. Allikevel synes de fleste nordmenn at det er lurt å fortsette å vaksinere seg. Tilliten til helsevesenet er så stor at man blir blind for eventuelle feil. I USA er det en helt annen kultur for å sette spørsmål ved ting, både til helsevesen og regjering. Vi er alltid nysgjerrig og skeptisk, til feks piller og vaksinering. Det er ikke slik at alt er perfekt over der, men det er et veldig ukritisk publikum her.

Skriften på veggen ...


Mener du det er typisk for nordmenn å være ukritisk?
Ja i grunnen, fordi nordmenns «gud» er vitenskapen. Mens vitenskap er egentlig bare en observasjon av det guddommelige. Så når noen vil fortelle meg at alt er skapt av to steiner... Vel, mitt spørsmål er da, hvor kommer steinene fra? Så du kan si at det er et svært mekanistisk tankemønster her, som preger kulturen, veldig A4, i motsetning til en vitalistisk måte å forholde seg til virkeligheten på. Den mekanistiske måten gir snevrere utsikt, mens en vitalistisk gir 360 grader utsyn!
Hva er din beste kiropraktorhistorie?
Åååh det er så mange... eh.. det er vanskelig å velge, det som noen mennesker kaller mirakler, -det ser vi hver dag, men det er bare vanlige fysiologiske funksjoner som trer i kraft. Mine favoritter er vel barn, fordi når jeg justerer barn, (og fortsetter med å justere dem) vet jeg at de har muligheter til å fungere 100% gjennom hele livet. Det er også veldig flott å se folk som har hatt smerter i 20-30 år og som begynner å få livet sitt tilbake. Alt slikt er fantastisk. Det er vakkert. Jeg kan vel egentlig ikke si at noe er mer flott enn noe annet. Alle tilfeller er fantastiske! Og jeg har sett alt!

Hva gjør det med deg når du ser liv endrer seg til det bedre.
Det som skjer i mennesker er min «hvorfor» - det er grunnen til at jeg gjør dette. Det er min: hvorfor er jeg våken hver dag, hvorfor gjør jeg dette, hvorfor kommer jeg tidlig på jobb og jobber til sent på kveld. Det er så meningsfylt for meg å kunne hjelpe mennesker til å bli friskere, sunnere og få mer livskraft. Å se forvandlingen bekrefter min livshensikt.  
Jeg har hørt du har sagt at kiropraktikk er en livsstil... (mer enn et behandlingsform.) Kan du utdype dette litt?
Når du forstår at kroppens funksjoner og at alt kommer fra nervesystemet, og du forstår at livskvaliteten din henger sammen med kvaliteten av ryggraden, da forstår du at det er en livsstil. Det er en måte å se virkeligheten på. Mange kiropraktorfamilier vaksinerer ikke sine barn, og spiser økologisk. Mange ser ikke på nyheter, men velger å se verden som den er, istedet for å velge å tro på illusjonene. En kiropraktisk måte å se tilværelsen på er å ha vidsyn istedet for en mer lineær livsanskuelse. Forstår du, ikke bare en linje, en "sannhet" fra feks avisen, eller fra nyhetene, eller feks fra et stort amerikansk eller engelsk firma som presenterer sine «sannheter». Det er som å ha 360 graders utsikt, fordi vi vet og forstår hva som er årsaken til helse. Og når du ser at det samtidig finnes et system som presser folk inn i mer medisinering og mer vaksinering, på grunn av en business-agenda...      vel, mitt spørsmål til helsevesen over hele verden er: Hvis vaksinering og medisiner er så bra, hvorfor er mennesker da så syke?

Hvis du behandler mennesker logiske, oppfører de seg logiske, behandler du dem som om de er dumme, blir de som dumme. Jeg er opptatt av å putte livskraften tilbake i personen. Jeg tror det er kjempeviktig. Sette personen selv, i sentrum for sin sin egen omsorgstagning, og si: Hei, du har faktisk kraften i deg til å helbrede deg selv. Kiropraktikk gjør det mulig.

Er det noe du til slutt har lyst å tilføye?
Det er vanskelig å ikke bli glad i nærheten av denne kiropraktoren.
Jeg er takknemlig hver dag for livet mitt, jeg er takknemlig for kiropraktikk, fordi kiropraktikk legger år til folks liv.... And my final quote is: You haven't lived, unless you do something everyday, that someone cannot repay you for! ( Du har ikke levd, med mindre du gjør noe hver dag, som noen ikke kan betale deg tilbake for.)

...og her ble underskrevne stående å gape en stund, før jeg slapp ut en begeistret jubel, idet jeg innså at kiropraktikk nettopp er redskapet som gjør et slikt utsagn mulig.
Stedet er 360 kiropraktor, Revetal. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar