lørdag 21. februar 2015

Småpussel

Ting må ikke alltid være perfekt og ting må slettes ike være likt andre ting. Jeg fant det for godt å knipse et par bilder av en veske som jeg laget da jeg var 16 år tror jeg det var... og en brikke som jeg fiklet (heklet) ganske nylig. Hvis du liker å lage ting som er enkle raske og som ingen andre har maken av, så kan du hente idè her og herme etter meg. Det kommer likevel ikke til å bli helt likt.


Vesken var et resultat av en remse jeg vevde på en liten grindvev, med bomull i renning og lingarn som innslag. Bakstykket ble sydd av naturfarget bomullsstoff og av et farget bomullstoff som jeg mener jeg fikk tak i på husfliden, fra noe som het Marimekko. Det var der de kule fargene kom fra, husker jeg... Det merket finnes vel ennå i dag, over tredve år senere, men de har vel litt mer mønster og større utvalg nå enn i 1980.  Vesken er ikke stor og egner seg egentlig bare for småting som en lommebok el.l. Det er sidelomme der det vevde stykket er. skuldersnoren i samme lingarn som sidestykket er tvunnet og lagt dobbel slik at garnet tvinner seg til hverandre uten å dele seg .

Når det gjelder denne blomsten av en brikke... så var planen egentlig å hekle grytekluter. Jeg hadde bestemt at gryteklutene ikke skulle ha en bestemt form, men være mer som en litt henslengt "klyse". (Utrolig dårlig beskrivelse av idèen) Gode grytekluter skal ikke ha hull, men være faste og tette så man ikke brenner seg. Med dobbelt bomullsgarn begynte jeg å hekle fastmasker, tette staver, dobbeltstaver og innimellom til med kjedemasker for å få bølgene til å vokse og avta. Nesten som å hekle flo og fjære. Da jeg etterhvert fant ut at dette kunne bli en litt arti blomsterbrikke og egentlig var litt i stiveste laget for grytekluter, ombestemte jeg meg rett og slett. Du skjønner sikkert at jeg ikke er så glad i oppskrifter og fastsatte mønster. Å kunne leke seg og skape underveis er mye morsommere, syns jeg. Dette er slikt arbeid der du ser litt etter litt hvordan formen blir, og innimellom måtte jeg rekke opp litt og hekle på nytt for å unngå at arbeidet buklet seg, men at produktet forble flatt. Jeg synes den er genial under blomstervaser eller en blomsterpotte eller bare til pynt. En koselig fargeklatt hvor som helst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar