mandag 9. februar 2015

Kusina til rødbeten

Har du smakt gulbete? Nei jeg hadde ærlig talt ikke det selv, før ganske nylig. Dette er kusina til rødbeten, bare litt mildere i smaken. Den er visst så lite brukt, at da jeg skulle søke opp næringsinnhold på bama sine sider, stod det ingenting under den fanen. Jeg vil anta den næringsmessig ligger på linje med rødbeten.

Selvfølgelig kan den kokes og bakes og det finnes en rekke festlige oppskrifter på nett, men hør her; jeg synes at den er nydelig rå. Jepp, jeg gomler både røde og gule beter rå, etter at jeg har skrelt dem. Hvorfor må rødbeter alltid være syltet? Både den og kusinen smaker fortreffelig godt rå, og jeg tror næringsinnholdet er best bevart i den tilstanden. Det har vi felles jeg og betene. Vi er best rå, selv om jeg senere årene har hatt en tendens til å føle meg kokt innimellom. Men  det er en annen historie. Bytt ut et og annet eple, eller noe annet mellommåltid (les sjokolade) og kos deg med en saftig rå bete.

                                  Beterim:(kjempeinnspirert) 
-gul eller rød, langt bedre enn brød!






<div id="F5990ED6-78F6-4BD6-AC02552A60FB835B-B89721D9-93C1-4460-B5D5110637444678"></div>

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar