onsdag 18. februar 2015

Gislaug's Focciaca av speltmel, (lettvint i bakemaskin!)

Jeg elsker foccacia. Saken er den at det finnes jo et hav, nåvel en liten innsjø iallefall, av oppskrifter på det gode brødet på nett, men de er ikke beregnet for bakemaskin, og hvetefrustrerte mager. Magen min blir mest glad når den får brød av speltmel, eller dinkel som noen kaller det. 
Men jeg som var en ihuga baker i mine gyldne år som småbarnshusmor, trenger nå litt hjelp  av noen som kan røre og kna for meg. Jeg er den lykksalige eier av en Melissa brødbakemaskin, som serverer de utroligste velduftenheter fra sin firkantede boks, når som helst på døgnet jeg programerer den til. Melissa is a true blessing. Hun var forøvrig best i en tv2 hjelper deg test, kostet meg 399,-np (norske penger). Jeg må si det var et godt valg for meg.  
Gislaug's speltfocciaca.

Men focciaca skal som kjent ikke komme ut som en firkantet klump så jeg bruker bakeprogrammet. Da blir deigen eltet og hevet, men ikke stekt. Jeg putter alt som skal være i, oppi, trykker på program 8 og deretter start, og halvannen time senere,  ser det slik ut:
Nei, det er ikke rusk i deigen, det er biter av sorte oliven, soltørket tomater og
 hakket fersk basilikum.

Heldigvis piper maskinen når den er ferdig hevet, slik at jeg våkner opp fra det jeg enn måtte bedrive i momentet. Man vil jo ikke at ting skal heve over sine bredder heller. Så kliner jeg en skvett olje utover på bakepapiret som ligger på stekeplaten (og litt på hendene), tømmer deigen oppå og trykker den lett utover med oljete hender, "prikker" litt i den med fingrene, vasker av oljen fra hendene og strør på litt Maldonsalt. Da ser det slik ut: 
En stor, deilig og klissete deig! Forvandles i løpet av noen minutter i ovnen til 
et saftig smaksrikt brød som smelter på tunga og smiler i magen!
Jeg varierer litt med hva jeg har i. Frisk basilikum kan byttes med feks oregano. Har jeg ikke friske urter tilgjengelig bruker jeg vanlig tørket krydder. (basilikum, oregano eller provence-krydder) Mengden soltørket tomat kan selvfølgelig varieres og sorte oliven kan sløyfes dersom du ikke er glad i dem. Likeså varierer jeg forholdet grovt mel/fint mel i henhold til hva jeg har lyst på eller hva jeg skal bruke brødet til. Men jeg bruker samme størrelsesorden på oppskriften uansett. Som regel har jeg i litt grovere mel, og gumler brødet uten noe til, eller bare med noen tomatbåter. Det er fordi jeg vil spise med en gang, eller innimellom er så lat at jeg ikke gidder å lage salat. 
 
I krukken som jeg kjøpte hos en keramikerdame på Sjællad, bor Maldon-saltet mitt. 
Det koser seg i krukken og ler når jeg henter litt opp. Helt sikkert! ;) 
  
Jeg bruker sjelden mye gjær når jeg baker med spelt, så jeg oppbevarer tørrgjær (en pose) i et shotglass i skapet, og har stående denne kryddermålskjeen som jeg bruker, oppi. Praktisk. Den tilsvarer 1 ml. Ved vanlig brødbaking, middels grovt brød, av ulike frø og melsorter og uten sukker til å hjelpe gjæringsprossessen, bruker jeg bare 3 ml. Det går helt fint.

Her er den vidunderlige oppskriften:

GISLAUG'S SPELTFOCCIACA

- 6 dl siktet speltmel 
- 3 dl sammalt speltmel
(du kan bruke bare siktet speltm. eller bare sammalt speltm.
eller mer grovt enn fint, bare sørg for at det blir 9 dl tilsammen) 
- bland i 4ml tørrgjær
- 4 dl lunkent vann
- 1/2 dl olivenolje
- 1 god klype maldonsalt
- 2 ss sukker (Kan sløyfes, men jeg liker, liker, liker det!)
- 2 ts oreganokrydder
- 8-10 sorte stenfrie oliven (delt i 4 på langs)
- ca 30 g. soltørkede tomater kuttet i små biter.
- en håndfull (ca 14 g.) fersk basilikum kuttet i biter.

Strø litt Maldonsalt over tilslutt mens du nynner fornøyd og tenker på hvor flink du faktisk er til å bake hjemmebakst!

Mer praktisk: Husk at når du bruker fersk basilikum (til bare 19,90 på butikken din) så plukk bare de store bladene og la alltid de små i toppen bli igjen, om noen dager er de blitt så store at du kan bake mer... slik har du mange "innhøstninger" fra samme plante.

Enda mer praktisk: Om du er usikker på hvor mye bakemaskinen din rommer, kan det være lurt å prøve oppskriften med bare 7 dl mel (totalt) og 3 dl vann, og 3ml tørrgjær i første omgang. Det er noe forbasket søl om det skulle heve over. Det vil vi ikke!
Jeg steker den i varmlusftoven på 190 grader i ca 17 minutter.

 Bon appètit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar