lørdag 23. juli 2016

Uti min hage...

På frukten ... sa han. Han med det store navnet. Han med den annerledelse tankegangen. På frukten skal du kjenne dem.

Og siden, -ca 2000 år senere, driver mange som kaller seg hans etterfølgere, å måler seg etter teologi, medlemsantall, posisjoner, dogmer og lære og atter lære. Teologi, om det er innenfor det anerkjente utdanningssystemet, eller utenfor. Karismatisk eller konservativt. Eksentrisk frimenighet eller tradisjonelt kirkesystem... men det var ikke det han sa...

han sa: På frukten -  
den som kommer av seg selv, 
når man er som plantet ved bekker av rennende vann...  

Jeg tror jeg har smakt noen dråper av det vannet... og jeg må alltid tilbake dit. 
Jeg blir aldri den samme igjen. 

La de kloke diskutere telologi, la de flinke telle medlemstall, la de sterke posisjonere seg, la de rettroende brife med sine dogmer... Men jeg vil smake mer av det vannet
som kommer fra himmelen. 
Nærme meg bekken med det levende vannet...



Matt.7.20 Derfor skal dere kjenne dem på fruktene. 21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar