lørdag 14. februar 2015

Plutselig skal vi elske hverandre... -men kun for èn dag! (Valentindjevelen freser!)



Pokker! 
Jeg hadde en helt fantastisk super dag i dag...
helt til jeg kom på, at det er valentine....
Alle skal få sjokolade, rosa og røde hjerter og bamser og jeg vet ikke hva... og helst gå på date eller høre at man er den eneste ene for noen og blablabla... Kjærlighet foran og
kjærlighet bak!

Jeg var sammen med familie og venner i dag. Pakket i esker, ble skitten og svett, sang høyt og fritt, kjente meg sterk, rik og glad fordi jeg var istand til å hjelpe broren min med å flytte.  Og så -  denne hærsjens valentingreia som peker på meg med anklagende diger pekefinger og forteller meg med brask og bram at jeg ikke har noen som har gitt meg blomster i dag! Jeg har ingen som har bedt meg på date, jeg har ikke fått røde hjerter eller en flørt som var av såpass kvalitet at jeg merket den... 

Plutselig blir jeg kjempesingel, og til og med alene, midt i mine gode relasjoner og gleder. Hva pokker er det for tull!  Egentlig burde jeg feire hver eneste dag har familie og venner og hver eneste dag jeg unngår å være i et destruktivt kjærlighetsforhold. Det i seg selv kan jo være en prestasjon for enkelte!

Nei, la romantikerne date og spise røde roser og plukke sjokolade fra øreflippene til alle sine elskede, gjerne hver dag hele året. La oss bare slippe denne tvangsromantiseringen. Den er sjuk. Den er bare sjuk, spør du meg. Hør bare her:

Hvorfor skal "hele verden" bli romantisk samtidig? Er du ikke enig? Er det ikke tullete? Til og med google lager hjerter i dag. Hvor mye av denne romantikken er virkelig ektefølt? Ja for all del la oss vise hverandre kjærlighet, også den romantiske, men la det være ekte, og bestå av mer enn sjokolade og roser.

Neste år skal vi ha en dag da alle får mensen samme dag, til og med menn. Alle skal spise et tonn sjokolade og gå med ullsokker og varmeflaske. Eller den store bilreperasjonsdagen! Alle reparerer og fikser noe på bilen, uansett om den er i stykker eller ikke. Eller en felles dag for å gå til tannlegen! Ja la oss feire St. tannfeen! Da kan alle gi hverandre tannkrem og gratis tanntrekking i gave!

Hersjens handlestand. Hersjens forbrukere som går fem på. Hersjens forvrengte butikk-romantikk, som ikke er annet enn et heidundrande hult tomrom. I dag burde vist alle ha en kjæreste - minst. For noen er visst ikke det nok heller. De vil ha flere. Jeg leste statusen til en av mine søte venninner. Hun skulle sende en rosa bamse hun hadde fått i dag, i retur. Hun likte ikke feiringen av katolske helgener, (som valentindagen egentlig er)  hun var hverken katolikk eller interessert i rosa bamser fra en mann som allrede hadde èn dame. Jeg støtter henne fullt ut. St.Valentin regnes forøvring som skytshelgen for unge forlovede par og gode ekteskap. Ikke for bigami eller sidesprang.

Jeg vet hva romantikk er, og det er ikke slik som denne dagen. DET er noe ganske annet. Til og med jeg liker det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar