lørdag 7. februar 2015

Neseskylling og Imsdal

Neseskylling, dvs å skylle nese og bihuler med saltvannsoppløsning, skal visst hjelpe mot mangt.
Bildet er lånt herfra. 
Iallefall mot gørr i hodet. Få det ut, og bli et lykkeligere menneske - er visst ideologien bak denne litt lite sjarmernde akten.

Nesehornene som de kalles, disse kannene som minner mer om Alladins lamper, koster en del og i grunnen urimelig mye mer enn de er verd. Selv kjøpte jeg den stygge blå plastvarianten som sikkert ikke kosetet mer enn 14 øre å produsere, men som apoteket likevel skulle ha godt betalt for. Dette er altså en slags plastmugge, et redskap for fjerning av snørr, om jeg får lov å si det rett ut, og har ingen annen tekniske finesse ved seg enn at den kan fylles med vann som tømmes ut gjennom en liten tut. Og thats it.

I går kveld snakket jeg med min eldste datter som var syk med feber og bihulebetenelse. Plutselig blir det fryyyyyyyktelig langt til Tromsø, og jeg bor i feil enda av landet. Gode rådyr er ikke å oppspore etter stengetid og alle råd må prøves for å lette trykket. Hun hadde jo selvfølgelig ikke noe nesehorn for hånden.

Det er ikke noe selvfølge at studenter ved unversitetet har nesehorn. Så jeg kom opp med en ide som jeg mente kunne fungere som et billig alternativ. Nemlig en Imsdalflaske med hvit smal kork. Jeg testet den ut og du trenger ikke engang å holde flasken på snei, for å få spylt bihulene. Klemmer du skikkkelig til så får du litt fart på vannet også og det kan være en fordel, imot de stille sildrende dråpene fra Aladins lampe som på ingen måte gjør underverker bestandig. Det som er viktig er at vannet er riktig temperert og riktig mengde med koksalt. NaCl, Natriumklorid, på godt norsk. (Oppskrift finner du på sidene jeg har lenket til, under det øverste bildet.)

Seriøst det fungerer veldig bra, så spar penger på nesehorn fra spesialister, en Imsdal funger fett! 

Jeg vil uansett advare mot å pusse nesen veldig hardt etterpå, blås bare forsiktig. Det jeg imidlertid vil pressisere kan være lurt, er å få tømt ut resterende vann etter en slik spyling. Da holder det ikke alltid å bare snyte seg i oppreist stilling. Grunnen til at det er viktig og hvordan du gjør det finner du her.  (Viktig, les.) Ellers finner du demostrasjoner på youtube om hvordan... Denne kan være passe ekkel og grei. ;) Hvorfor bruke masse penger på noe du sannsynligvis allerede har i huset?  God helg og god skyll!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar