lørdag 23. april 2016

Nok - mer enn nok.

Hvis 
jeg bare kunne si en ting om deg i dag
bare formidle en eneste sannhet
eller bare forvisse meg om at du kunne forstå en eneste ting...
hva skulle det være?

Jeg ville si:
at jeg trenger deg,  noen trenger deg som du! ...at du er deg selv
- at du ikke går på autopilot
men er høyst levende, med full integritet 
ekte
sann
At du ikke lever etter noen annens standard, 
eller norm som er hypotetisk riktig utifra vår kultur eller andre parametre 
Men som deg, slik du er når du er skapende,
levende fra innsiden,
fri!


Noen ganger tørr vi ikke bli oss selv, før noen andre har våget bli den de er
Redde og uvitende om vår egen suverenitet
venter vi på at noen skal gå først og være klovn, eller tape...
før vi innser at den som
våget, vant

Selv om Gud skapte oss forskjellige, venter vi på den andres nakenhet først 
"Kle av deg -du først." tenker vi, og tror at våre sjeler ikke tåler lyset.
Og allikevel prøver vi hele tiden å ligne noen andre, 
strekke oss opp mot noen verdier som vi ikke engang er sikre på om vi liker.
Helt til noe i oss sier: STOPP!!
...og tvinger oss ut av skjellene, ut av vanene vi bærer i oss

Ikke før vi befinner oss i en sosial avkledning,
og lar de beskyttende skjellene fare
erfarer vi at
jeg er nok
"Veta att jag sträcker til"
synger vi høyt og hemningsløst
mens vi ser filmen "så som i himmelen" en gang til.

Hvis jeg bare kunne si en ting om deg i dag
så var det at jeg trenger deg, noen trenger deg som du -
uten de sosiale kodene, uten merkelappene fra andre,
uten de stereotype idealene

For hvordan kan vi ellers leve og uttrykke vår livshensikt
uten at vi igjenkjenner og fremelsker
den genuinitet som Gud har lagt ned i vårt DNA helt fra vi var
nesten ingenting
og allikevel

nok
mer enn nok


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar